31.01.2014

Yakup Kadri Karaosmanoğlu / Kiralık Konak

Yeni yılın ilk ayında işlerimin yoğunluğundan dolayı epey tembellik ederek, nihayet ikinci kitabımı bitirdim ve bloğuma vakit ayırabildim. Bu yıl doğumgünüme kadar (temmuz) kitap alımı yapmayacağıma dair kendi kendime verdiğim sözün, Kiralık Konak'ın iç sayfasında alınış tarihini görünce daha da hak verdim. 2003 yılında aldığım kitabı 11 yıl sonra okumam biraz hezimet bir durum. Yeni kitaplar aldıkça eski tarihliler de tarihe gömülmüş bir nev-i. Ama kitaplığımda beni bekleyen kitaplarıma "Kiralık Konak" ile bir başlangıç yaptım. 

1922 yılında yazılmasına rağmen günümüze bu kadar yakın satırlar beni biraz şaşırttı. Açık ve ileri görüşlülük bu olsa gerek. Yazarın ilk kitabı. Kitapta tek bir ana karakter yok. Kitapta ki tüm isimler yaşadığı tarza göre birer ana karakter. Hala olduğu gibi o yıllarda da batılılaşma adına toplumda değer kaybetme ön planda imiş !! Kesinlikle okunmalı ve okutulmalı. Türk Klasikleri arasına girmeye layık bir kitap.

Kitaba gelince; Torunu Seniha'nın, bir takım batılılaşma, Avrupa ve zenginlik hayallerinin yüzünden dağılan konağını kiraya vermeye karar veren Naim Efendi'nin zor günleri.

Altı çizilenler;

"Kıyafetler gibi ruhlar da değişti. Büyüklere eski itaat, eski hürmet nerede, kimde var ? Bizim gördüğümüz terbiyedeki insanlarla şimdi alay ediyorlar. Belki hakları da var, her eski şey biraz acayiptir, çocuklarımızın çocuklarını kendimize uydurmaya çabalamak ne beyhude!" (Syf.36)

"Ah, yeni yetişen nesil ne acınacak bir haldeydi ? Yarınki çocuklar saygı, itaat ve görenek gibi kayıtlardan kurtulacak, fakat aynı zamanda bu kayıtların temin ettiği zevklerden, saatlerden de mahrum kalacaktı." (Syf.43)

"Deruhi varlığımız hudutsuz ve karanıktır. Bu hudutsuz karanlıkta yol alabilmek için ya çok cesaretli, ya çok tecrübeli ve bir ilhama mazhar olmuş kadar ermiş bulunmak lazım gelir."(Syf.205)

İyi Okumalar :))

1 yorum:

  1. 11 yıldır beklettiğin kitap olduğuna göre , muazzam bir kitap stoğun vardır senin , ama yeni çıkanlar çok fena cezbediyor ki , ben de almayacağım diyorum ama...

    YanıtlaSil